Navneforvirringen har røtter i både kreativ markedsføring og norsk næringshistorie. Da hermetikkindustrien tok av på slutten av 1800-tallet, trengte man et produkt som kunne hamle opp med franske sardiner. Løsningen? Brisling på boks – solgt som «norske sardiner». Dette industrieventyret gjorde Stavanger til hermetikkby nummer én, med over 70 fabrikker på det meste og eksport av hundrevis av millioner bokser årlig.
I dag selges brisling fortsatt som både «ansjos» (i krydderlake til julefrokosten) og «sardiner» (i olje eller tomat), mens ekte ansjos og sardiner stort sett glimrer med sitt fravær i norske butikker. Men fortvil ikke: På Maschmanns i Oslo får du faktisk tak i alle tre – for deg som vil vite hva du egentlig spiser.
Helsemessig er disse småfiskene rene supermat, fulle av omega-3, D-vitamin og kalsium. Så glem Vita Pro – en boks brisling om dagen holder både ledd og reklamepauser unna.