Mattrender 2019
NISJEBUTIKKER – med mat som skal nytes
I 2019 vil netthandelen øke på de «kjedelige» må ha varene. Kundene vil velge å besøke små butikker gjerne de som har den ekstra gode maten. Mat som ikke bare skal spises med også nytes. Den velhengte og møre biffen, den modne osten og det gode håndverksbrødet – er eksempler på mat som nytes. (Velkommen til Maschmanns.)
REGIONAL MAT – fokus på sporbar og lokal mat
Trenden med å heie frem den lokale maten fortsetter i 2019. Det å vite hva maten inneholder, er produsert og kommer i fra blir stadig mer viktig for forbrukerene.
MILJØ – mer grønt og mindre kjøtt
Det spås at vi i 2019 vil spise mindre og gjerne bedre kjøtt. Frukt og og grønt presentert på nye og kreative måter er også noe som trendsetterne vil komme.
Miljøtrend
Fra maksimalisme til elegant minimalisme.
MINDRE FORPAKNINGER – fra store pakninger til små
Klima og miljø setter sitt preg på forpakningene også. Giga forpakninger er ut, mens små er inn. Nette flasker med brus, kombucha, juice og smoothie er mere 2019. Sixpack med halvannenliter med brus er helt ut skal vi tro forskerne. Emballasjen blir også viktig, den skal være elegant og aller helst plastfri.
GJENBRUK – ta vare på matrester
Trenden fra 2018 fortsetter med fokus på å ta vare på og utnytter maten vi har kjøpt. Innkjøp av rett mengde og bli flinkere til å ta vare på restene blir en trend.
TILPASSEDE MÅLTIDER – gjelder spesielt restauranter
Restaurantene vil i større grad tilpasse seg kundens behov. Glutenfritt, vegetarisk, sukkerfritt, paleo er måltider som gjestene vil spørre om i 2019.